loading...
پورتال جامع خبری Ea News
Hossein بازدید : 102 جمعه 19 دی 1393 نظرات (0)

به گزارش نوظهور به نقل از مهر :پنجمین همایش سراسری اصول‌گرایان روز گذشته با حضور چهره‌های شاخص سیاسی برگزار شد که در این همایش بر وحدت بیشتر میان اصول‌گرایان تاکید شد.

پنجمین همایش سراسری اصول‌گرایان به‌ مناسبت ولادت پیامبر مکرم اسلام(ص) روز گذشته در سالن اجتماعات مصلای تهران برگزار شد که در این مراسم غلامعلی‌ حدادعادل رئیس فراکسیون اصولگرایان، حسین فدایی دبیرکل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی، حجت‌الاسلام تقوی رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور، حسن غفوری‌فرد و مرتضی تمدن استاندار سابق تهران حضور داشتند.

همچنین در این همایش علی سعیدلو، محمدرضا باهنر، موسی قربانی، صادق خلیلیان وزیر سابق کشاورزی، فاطمه آلیا نماینده مردم تهران در مجلس، حسین الله‌کرم، زاهدی، حمیدرضا ترقی، شهاب‌الدین صدر، حجت‌الاسلام شجونی عضو جامعه روحانیت مبارز، اسدالله بادامچیان عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی و حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی عضو جامعه روحانیت مبارز حضور داشتند.

حسین طلا نماینده مردم تهران در مجلس،‌ سیدمحمد حسینی وزیر سابق ارشاد، سیدحسین نقوی‌حسینی نماینده مردم ورامین در مجلس، محسن کوهکن عضو شورای مرکزی جبهه پیروان، حجت‌الاسلام یدالله شیرمردی، طریقت‌منفرد، حمیدرضا ترقی رئیس مرکز بین‌الملل حزب مؤتلفه اسلامی، اسماعیل کوثری نماینده مردم تهران در مجلس، غلامرضا خواجه‌سروی معاون سابق فرهنگی وزارت علوم، سلیمانی نماینده مردم تهران در مجلس و جمعی دیگر از چهره‌های اصولگرا از دیگر شخصیت‌هایی بودند که در این همایش حضور پیدا کرده بودند.

*آیت‌الله علم‌الهدی: وحدت اصولگرایان امری قطعی، فطری و صددرصدی است

به گزارش خبرگزاری تسنیم، آیت‌الله علم‌الهدی عضو مجلس خبرگان رهبری در ابتدای این همایش در سخنانی، تقارن میلاد پیامبر اکرم (ص) با امام صادق (ع) را بیانگر یک حقیقت دانست و گفت: مژده و بشارت ولایت پیامبر اکرم (ص) در سلسله تحولات تکوینی امشب در دنیا صورت گرفته و این تحولات با شکاف طاق کسری، خاموش شدن آتش فارس و جوشیدن آب از بیابان ساوه و خشک شدن دریاچه به تمام جهانیان یک نقطه عطف بود که میلاد پیامبر اکرم (ص) اعلام شد و این جریان با تقارن میلاد امام صادق (ع) که در یک روز واقع شده است، ذات اقدس الهی، واقعیت عظیمی را به جهانیان اعلام کرد و آن اینکه ماهیت مکتب پیامبر اکرم (ص) و اسلام ناب رسول الله (ص) در پرتو تعالیم امام صادق (ع) است.

وی ادامه داد: بنابراین تمام مقابله‌هایی که دشمنان در طول تاریخ با اهل بیت پیامبر اکرم (ص) داشتند، تداوم جنگ بدر، خیبر و احزاب و رویارویی با پیامبر اکرم (ص) بود و در حقیقت تقابل با اسلامناب محمدی (ص) بوده است. تمام جریاناتی که از بنی امیه و بنی عباس در صدر اسلام به قدرت رسیدند، تمام توان خود را در براندازی اهل بیت (ع) و اساس مکتب امامت و ولایت متمرکز کردند.

عضو مجلس خبرگان گفت: مطالعه عمر سیاسی امت اسلام ثابت می‌کند که تمام تحولات سیاسی اجتماعی امت یک محور داشت و آن محور، مظلومیت اهل بیت پیغمبر(ص) بود؛ هر کجا بچه‌های علی (ع) و زهرا (س) بودند یا آنها را قطعه قطعه کردند یا در شکنجه‌گاه‌ها نابودشان کردند.

علم‌الهدی گفت: دو قرن و نیم محور زندگی اجتماعی - سیاسی امت اسلام به سرکوبگری تبار پیغمبر (ص) منحصر شد تا اسلام ناب محمدی که معارف اهل بیت (ع) در آن وجود دارد، حاکمیت پیدا نکند. در طول تاریخ این ایده که حاکمیت اسلام ناب بود بعد از گذشت 14 قرن در پیروزی این انقلاب مقدس اسلامی در دنیا تبلور پیدا کرد.

وی گفت: ما این انقلاب را از این زاویه که نظام عادلانه مردم‌سالار دینی در این سرزمین بنیانگذاری کرده یا یک نظام ستم‌شاهی را سرنگون کرده نباید بنگریم. بلکه انقلاب اسلامی آرمان عظیم اسلامی است که دو قرن و نیم معصومین و اولیاء معصومین در آن سرکوب شدند و تبار پیامبر اکرم (ص) را براندازی کردند و این آرمان در افق این انقلاب تحقق پیدا کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: آرمان تشکیلات‌سازی‌های فوق‌العاده عظیم و قوی امام هادی (ع) و  امام حسن عسکری (ع) و آرمان‌ دانشگاه 4 هزار نفره امام صادق (ع) همه جمع شدند و به دست توانمند فرزند برومندشان امام خمینی (ره)، این انقلاب به پیروزی رسید و نتیجه این انقلاب حاکمیت اهل بیت (ع) در سامان اسلامی و دینی بود و در سنگر محکمی با هر چه جریان نفاق در درون امت اسلام و کفر و الحاد در جبهه استکبار بود، مبارزه کرد و 35 سال بر این پایه استوار است و در این سنگر مقابله می‌کنند. بنابراین، این اصل و ماهیت انقلاب ماست.

علم‌الهدی گفت: تبار مدافع چنین اصل و جریان اجتماعی، پاسدار این موقعیت و خاص اجتماعی نظام‌مند تشکیلات یافته در این واقعیت، جریان اصولگرایی است؛ یعنی جریان ولایت‌گرایی، چرا که اصل اصول ما مسئله ولایت است؛ یعنی توده‌ای از انسان‌های متدین و ایثارگری که می‌خواهند این آرمان عظیم 13 معصوم در دنیا تحقق یابد و به نقطه کمال قطعی این آرمان که حاکمیت چهاردهمین معصوم است، بیانجامد. بنابراین این تبار اجتماعی به معنی اصولگرایی است و ما باید با این آرمان و هدف قصه را پیش ببریم.

وی ادامه داد: هر کس همه مسائل را بپذیرد و در مغز خود این افراد را پرورش دهد و معتقد شود که درون جان و قلبش به عنوان عظیم‌ترین خواسته و آرمان این موضوع را کامل کرده است، به عنوان اصولگرا در هر حزب، تبار، نهاد و اجتماعی داخل می‌شود؛ همانگونه که اصل آرمان ما به اهل بیت (ع) متصل است در واقعیت اصولگرایی و استراتژی ما تعالیم اهل بیت وجود دارد. لذا استراتژی اصولگرایی اخذ شده از تعالیم اهل بیت (ع) است و مجموعه رهنمودهای رهبری و تعالیم امام خمینی (ره) را اگر کنار هم بگذاریم، همه دارای مبادی و مبانی روایی و قرآنی هستند.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: روش اهل بیت و استراتژی حرکات آنها در جایی که فشار دشمن زیاد می‌شد و جریانات مخالف و ولایت‌ستیز با توان بیشتری در عرصه ولایت‌ستیزی حرکت می‌کرد، بزرگترین عاملی که اهل بیت (ع)‌ به آن تمسک می‌کردند، منسجم کردن مردم، شیعیان و طرفداران ولایت بود؛ در تاریخ 240 ساله سرکوبگری در در زمان امام هادی (ع) و امام حسن عسکری (ع)‌ تاریک‌ترین و پرخفقان‌ترین زمان‌ها بود اما این دو امام شیعه را منسجم کردند و طرفداران خود را متحد کردند و تشکیلات‌سازی این دو امام زمینه آماده کردن مردم برای غیبت طولانی وجود مقدس امام زمان (عج) شد.

علم‌الهدی با بیان اینکه امروز شیعه متمرکزتر، قوی‌تر و فعال‌تر در عرصه سیاست ظاهر شده است، یادآور شد: جایی که امام حسن عسگری (ع) پیش‌بینی کردند شاید شیعیان نتوانند همدیگر را بشناسند لذا برای انسجام و همگرایی دستور دادند که شیعیان انگشتر خود را به دست راست کنند تا در همه محافل همدیگر را پیدا کنند. بنابراین راهبرد ائمه به ما در مقام حرکت عظیم و قوی در خط دفاع از این انقلاب است.

وی با اشاره به 3 عنصری که باید در انسجام و همگرایی به آن توجه شود، خاطر نشان کرد: اولین عنصر ظرفیت و امکانات جریان ولایتمدار و جبهه ولایی است و دومین عنصر وحدت اصولگرایان است؛ وحدت اصولگرایان امری قطعی، فطری و صددرصد است.

آیت‌الله علم‌الهدی گفت: باید بدانیم ظرفیت اصولگرایی بالاست و تضمین خدا را باور کنیم که در اینصورت ملاحظه کار و سازشکاری منفور و ضعف نفس در ما از بین می رود و این مهم را نباید به حساب قدرت بدانیم بلکه، باید از نگاه رسالت به آن بنگیریم؛ نکته دوم وحدت و همگرایی است.

وی افزود: ما باید مدافع یکدیگر باشیم و بدانیم که در میان همه جریان‌ها و تشکل‌ها وحدت اصولگرایان به معنای وحدت ولایت‌گرایان بوده و این یک چیز قطعی و فطری و صددرصدی است افراد ولایتی به عنوان اصولگرایان وحدت‌شان تضمین شده و نیازی به سفارش ندارد؛ ما یکپارچه هستیم چرا که محور ما در زبان و اظهار و شعار و چارچوب‌بندی حزبی و تشکلی نیست بلکه یکپارچگی ما در دل و ناشی از عشق به مظهر ولایت اهل بیت و رهبر انقلاب اسلامی است که دل‌ها را به یکدیگر متصل می‌کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: کارتر رئیس‌ جمهور پیشین آمریکا، رئیس سازمان سیای وقت را به دلیل عدم پیش بینی پیروزی انقلاب اسلامی توبیخ کرد و رئیس سازمان سیا پاسخ داد که ما همه چیز را پیش بینی کردیم و مجاری یکپارچگی جریان انقلابی را بستیم و همه ارتباطات را از طریق دستگاه‌های امنیتی قطع کردیم اما فقط یک چیز را پیش بینی نکردیم که یک پیرمرد 87 ساله که 13 سال بیرون از مملکت بوده و نام، عکس و کتب او قاچاق بوده و همه طرفداران او سرکوب و زندانی شدند، بتواند با نیش قلم 35 میلیون دل را به یکدگیر بدوزد و یک انفجار ایجاد کند.

آیت‌الله علم‌الهدی همچنین گفت: بنابراین ما در اصل وحدت مشکل نداریم بلکه آفت وحدت خط کشی میان اصولگرایان است.

و ادامه داد: باید بدانیم ظرفیت اصولگرایی بالاست و تضمین خدا را باور کنیم که در این‌ صورت ملاحضه‌کار، سازش‌کاری و ضعف‌ نفس در ما از بین می‌رود و این مهم را نباید به حساب قدرت بدانیم بلکه، باید از نگاه رسالت به آن بنگریم.

وی افزود: نکته دوم، وحدت و همگرایی است. ما باید مدافع یکدیگر باشیم و بدانیم که در میان همه جریان‌ها و تشکل‌ها وحدت اصولگرایان به معنای وحدت ولایت‌گرایان است و این یک مسئله قطعی و فطری و صددرصدی است. افراد ولایت‌مدار به عنوان اصولگرا، وحدت‌شان تضمین شده و این نیازی به سفارش ندارد؛ ما یکپارچه هستیم چرا که محور ما در زبان و اظهار و شعار و چارچوب‌بندی حزبی و تشکلی نیست، بلکه یکپارچگی ما در دل و ناشی از عشق به مظهر ولایت اهل‌بیت(ع) و رهبر انقلاب اسلامی است که دل‌ها را به یکدیگر متصل می‌کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: کارتر رئیس‌ جمهور پیشین آمریکا، رئیس سازمان سیای وقت را به دلیل عدم پیش‌بینی پیروزی انقلاب اسلامی توبیخ کرد و رئیس سازمان سیا پاسخ داد که ما همه چیز را پیش‌بینی کردیم و مجاری یکپارچگی جریان انقلابی را بستیم و همه ارتباطات را از طریق دستگاه‌های امنیتی قطع کردیم، اما فقط پیش‌بینی نکردیم که یک پیرمرد 87 ساله که 13 سال بیرون از مملکت بوده و نام، عکس و کتب او قاچاق بوده و همه طرفداران او سرکوب و زندانی شدند، بتواند با نیش قلم، 35 میلیون دل را به یکدیگر بدوزد و یک انفجار ایجاد کند.

وی افزود: بنابراین ما در اصل وحدت مشکلی نداریم بلکه آفت وحدت، خط‌کشی میان اصولگرایان است و اینکه بگوییم فلانی ولایی نیست یا ولایتش ضعیف است و فقط ما ولایی هستیم و یا تصور کنیم که فقط ما نخبه جریان اصول‌گرایی هستیم، این صحیح نیست.

آیت‌الله علم‌الهدی با بیان اینکه از گذشته تا به حال اجتهاد و روحانیت در قالب جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه در رأس اصول‌گرایی بوده است، تصریح کرد: همواره این‌گونه بوده که پیشکسوتان تصمیمات را تایید می‌کردند و نیروهای جوان در میدان سیاسی وارد صحنه می‌شدند. امام حسن عسگری (ع) فرمودند شما که امروز کوچک‌های یک قوم هستید، فردا به بزرگان قوم بدل می‌شوید، در حال حاضر نیز با گذشت 35 سال از انقلاب اسلامی جوان‌های آن دوره به بزرگان امروز تبدیل شده‌اند.

عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: امروز همگی ضمن حفظ عظمت و راهبری دو جریان روحانیت در کشور، باید قبول کنیم که جوان‌های آن دوره، امروز در عرصه سیاسی صاحب اندیشه هستند بنابراین قشرهای آکادمیک و روحانیت معزز باید در تصمیم‌گیری‌ها سهیم باشند.

وی خط‌کشی‌هایی که از سوی عناصر ریزشی جریان اصول‌گرا که اکنون حامی جریان رقیب شده‌اند، صورت می‌گیرد را آسیبی برای وحدت دانست و تاکید کرد: بزرگان نباید بگذارند که جریانی نسبت به جریان دیگری مدعی شود که اصلا چرا فلان طیف از ابتدا سربرداشته و مایه اختلاف شده است.

آیت‌الله علم‌الهدی ادامه داد: عناصری هستند که روزی اصول‌گرا بودند اما در فتنه 88 حامی جریان رقیب شدند، با توجه به این مهم، نباید به این جریانات فرصت دهیم که این خط کشی‌ها را در میان اصول‌گرایان ایجاد کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه پیشکوست‌ها استخوان خرد کرده‌اند و تجربه و تداوم اخلاص‌شان اثرگذار است، خاطرنشان کرد: این افراد روزی زیر انواع شکنجه بوده‌اند و تا امروز نیز مردانه پای رهبری نظام ایستاده‌اند و همچنان تغییر مسیر نداده‌اند.

وی عنصر دیگر تشکیل دهنده ماهیت وحدت را تکلیف محوری دانست و گفت: تفاوت میان جریان اصول‌گرا و اصلاح‌طلب و یا جریان‌های لائیک این است که جریان سیاسی ولایتمدار، تکلیف‌محور است اما جریان‌هایی که اشاره شد، قدرت‌مدار هستند در حالی که مسئله مقام و پست و قدرت برای اصول‌گرایی مطرح نیست.

آیت‌الله علم الهدی تاکید کرد: ما تلاش داریم که از حاکمیت اهل‌بیت(ع) که 1400 سال است در این کشور استوار بوده دفاع کنیم و تا پای جان در این مسیر ایستاده‌ایم، بنابراین اصول‌گرایی معتقد است که باید پای ولایت ایستاد ولو اینکه در این راه تکه تکه شویم. این پرچم ما باید به دست صاحبش برسد.

وی در همین رابطه افزود: ممکن است در این مسیر سلائق با هم متفاوت باشد، اما این یک بحث طلبگی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری وضعیت کنونی را با وضعیت حضرت علی (ع) در جنگ صفین مقایسه کرد و یادآور شد: وضعیت صفین با جمل و نهروان متفاوت بود چرا که در جنگ صفین جنگ با غیرخودی برقرار شد، اما در جمل و نهروان نزاع با خودیِ منحرف‌شده بود. بنابراین وضعیت فعلی ما مقابله با نیروهای غیرخودی است.

آیت‌الله علم‌الهدی خاطرنشان کرد: نظام ما مانند قلعه‌ای است که دیواره‌ای محکم و بلند دارد که هیچ دشمنی نمی‌تواند از آن بالا برود و این دیوار، ولایت است و یک دروازه به نام مردم‌سالاری دارد که دشمن می‌تواند از این طریق به داخل قلعه نفوذ کند، پاسداری از این دروازه بسیار مهم است.

وی ضمن هشدار نسبت به اندیشه جریان رقیب در کشور بیان داشت: اگر دست جریان رقیب با استکبار یکی نباشد، اما درعین حال بینش و آرمان و اندیشه آنان به‌گونه‌ای است که اگر به مسندی برسند، با دشمن همراه خواهند شد، مانند صحنه‌ای که در صفین اتفاق افتاد. امام علی (ع) در خطبه 66 نهج‌البلاغه در خصوص صفین به دلیل اینکه احساس کردند افراد لشکر، گوناگونی دارند فرمودند که بر شما باد به خیمه و سایه‌بان محکم، چرا که سقف این خیمه خداوند است.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: هم اکنون با وجود اندیشه‌های مختلف در جامعه ما، اکثریت متدین و ولایت‌مدار هستند و هیچ جریانی از این سقف مستحکم برخوردار نیست.

وی افزود: امام علی (ع) در ادامه این سفارش فرموده‌اند وقتی حرکت می‌کنید باید اصل قصه را بزنید و از حاشیه‌ها دوری کنید چرا که توجه به حواشی، شما را عقب می‌اندازد. ایشان در این خطبه تاکید کردند که شیطان در نقطه فرارگاه نشسته است و هر جبهه‌ای یک فرارگاه دارد، فرارگاه زمانی است که افراد در مقابل عملیات روانی دشمن، جا بزنند و کنار بکشند.

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به اینکه برخی از کنار کشیدن‌ها ممکن است به دلیل حفظ جایگاه مردمی، شأن علمی، مرتبه و رفاقت‌ها باشد، گفت: به هرحال همه اینها فرارگاه است و شیطان دست خود را باز کرده و یک پای خود را عقب گذاشته تا انسان را بگیرد و از مسیر خارج کرده و به طرف دیگری بیندازد و این نکته مصداق وضعیت امروز است.

وی اضافه کرد: باید ثابت قدم و محکم باشید تا استوانه حق که همان مقام ولایت است برای شما متجلی شود و در این صورت شما از همه برترید چرا که خدا با شماست و او هم مجاهده شما را می‌بیند، از عجر شما کم نمی‌کند و شما را به حال خودتان وا نمی‌گذارد.

*حجت‌الاسلام تقوی: اصول‌گرایان بلوغ سیاسی را با همگرایی و بیان یک حرف واحد نشان دهند

حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی عضو جامعه روحانیت مبارز نیز در این همایش در سخنانی، گفت: برای هر حرکت عظیمی، نقطه شروع بسیار مهمی وجود دارد و آن اینکه ما از کجا آغاز کنیم.

وی ادامه داد: رهبران هر انقلابی در انقلاب خود بر نقطه شروع تاکید داشته‌اند و به این موضوع توجه داشته‌اند که انقلاب از جایی آغاز شود که موفق شوند؛ به طور مثال نقطه شروع حرکت امام خمینی (ره) از فیضیه بود.

عضو جامعه روحانیت مبارز افزود: ما باید از این الگوهای تاریخی درس بیاموزیم تا به موفقیت دست پیدا کنیم در واقع باید برای حزب، تشکل و حرکت مردمی ما نقطه شروع مناسبی وجود داشته باشد.

حجت‌الاسلام تقوی افزود: ما در هر زمینه‌ای بخواهیم موفق شویم، باید از وحدت شروع کنیم و با دوستان‌مان در جلسات مختلف بحث کردیم و در این زمینه به واژه همگرایی رسیدیم؛ سلایق ممکن است مختلف باشد و ممکن است سلایق را حفظ کنیم اما در اصول باید پایدار باشیم. اصولگرایان وقتی بلوغ سیاسی را نشان می‌دهند که همگرا باشند و یک حرف بزنند.

وی ادامه داد: اصولگرایی جریان مربوط به انقلاب و ولایت فقیه و امامت است و ما جمع شده‌ایم که از رهنمودهای امام خمینی (ره) و رهبری حمایت کنیمو در واقع ما فراتر از حزب هستیم.

وی با بیان اینکه اصولگرایی فوق احزاب است، افزود: تمام چهره‌های اصولگرایی در اصولگرایی حضور دارند؛ ما ورای احزاب حرکت می‌کنیم؛ اصولگرایی یعنی کسانی که به ارزش‌های انقلاب، آرمان‌های اسلامی، شهدا و جانبازان معتقد هستند و معتقدند که کشور باید بر اساس ارزش‌ها اداره شود.

عضو جامعه روحانیت مبارز افزود: ما جریان مربوط به نظام و حمایت از نظام به راه انداخته‌ایم و دست تمام نیروهای انقلابی و آزاد را در این جریان به گرمی می‌فشاریم؛ باید باور کنیم که متفاوت هستیم البته سلایق مختلف در این جریان وجود دارد ولی علی‌رغم اختلاف‌نظر و متفاوت‌بودن، باید به همه احترام بگذاریم.

حجت‌الاسلام تقوی اظهار داشت: هزینه تحمل یکدیگر کمتر از هزینه جدال است و باید اصل را بر گفت‌وگو قرار دهیم نه اینکه منازعه کنیم و باید از قلیان احساسات بپرهیزیم.

وی با بیان اینکه قهر در هیچ شرایطی راه مناسبی نیست، گفت: قهر انسداد می‌آورد، سیاست‌ورزی یعنی هنر کار با مخالف و اگر این سیاست را نداریم، باید کنار برویم ضمن اینکه نباید از مرز اخلاق و انصاف عبور کنیم.

عضو جامعه روحانیت مبارز تصریح کرد: اصل، منافع و مصالح ملی است و ما باید منافع حزبی خود را در این زمینه ترجیح ندهیم تا به همگرایی برسیم.

*حدادعادل: اصول‌گرایان با درک عمیق و دقیق شرایط برای وحدت تصمیم بگیرند

به گزارش تسنیم، غلامعلی حدادعادل رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش که به مناسبت ولادت حضرت رسول(ص) برگزار شده بود، ضمن تبریک میلاد پیامبر عظیم‌الشأن اسلام و امام جعفر صادق(ع) در سخنانی، گفت: امیدوارم این جلسه که مرکب و متشکل از دوستان اصولگراست، نمونه و مظهری از وحدت در هفته وحدت باشد.

وی گفت: از شرکت‌کنندگان و حضرت آقای تقوی که مردانه و مجدانه به تشکیل این نوع جلسات در تهران و استان‌ها و سایر‌ شهرها اقدام می‌کنند، سپاسگذاری می‌کنم.

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس در ادامه با اشاره به استنباطی از روند امور و برخی از مسائل رخ داده در سال‌های اخیر کشور گفت: تصور می‌کنم 2 بینش و نگرش در جامعه ما احساس می‌شود و می‌توانیم این دو روش را به این صورت بیان کنیم که عده‌ای معتقدند انقلاب کاری بوده است که در سال 57  شروع شده و تمام شده است. جنگی هم در آن رخ داده است و آن نیز تمام شده لذا دیگر چیزی به عنوان تداوم انقلاب وجود ندارد.

حدادعادل تاکید کرد: این عده معتقدند انقلابی رخ داده و رژیمی سرنگون شده، حکومتی به جای او آمده و باید به سراغ عادی کردن امور رفت و حرف‌های سال‌های ابتدایی انقلاب برای همان سال‌ها بوده است. بنابراین تکرار و اصرار بر آنها دیگر ضرورتی ندارد و شعارهایی که در آن دوران داده شده است، باید رها شود.

وی با اشاره به اینکه شاید یک حزب و یک تشکلی وجود داشته باشد که با صراحت این مسائل را عنوان کند، اما از نحوه گفتارها و رفتارها این را تشخیص می‌دهیم که عده‌ای به دنبال طرح این مسائل هستند، ادامه داد: این عده می‌گویند باید به نیروی غرب و قدرت‌هایی که ما آنها را استکبار می‌دانیم خوشبین بود و باید روابط را عادی‌سازی کرد. آنها عنوان می‌کنند که ما باید وارد روابط باشگاه جهانی قدرت شویم و به این باشگاه متصل شویم که در این زمینه نظریه‌پردازی‌ها و سخنرانی‌هایی را مطرح می‌کنند و ادعا می‌کنند که یک فضای بین‌المللی که توسط آمریکا مدیریت می‌شود، با عنوان باشگاه قدرت بین‌المللی وجود دارد، که ما نیز باید در آن جایگاه، صندلی و کرسی خود را پیدا کنیم.

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس در همین زمینه خاطرنشان کرد: این عده معتقدند که ما باید با آنها (این باشگاه قدرت) دادوستد کنیم و هنجارهای حاکم بر آنها بپذیریم تا با آنها همراه شویم، از آنها تمکین کرده و در برابر هنجارهای بین‌المللی قرار نگیریم و با آنها کنار بیاییم.

حدادعادل گفت: آنها معتقدند ما باید در اقتصاد، اخلاق و فرهنگ با فضای حاکم بر جهان کنار آمده و در عالم سیاست بر قضیه فلسطین که با این بینش مغایرت دارد، هماهنگ شویم. اینکه چه کار داریم که بگوییم با رژیم صهیونیستی مخالفیم و باید مثل سایر کشورها باشیم.

وی ادامه داد: تصور نکنید که بنده این مطالب را از خودم بافته و یا ساخته‌ام این کتابی که در تبیین برنامه چهارم توسعه نوشته شد و پس از اینکه با انتقادات مواجه شد، جمع شد را باید پیدا کرده و آن را در اختیار دوستان اصولگرا قرار دهیم تا مقالات و نوشته‌های توجیهی که در این کتاب آمده است و من آن را در ایام انتخابات ریاست جمهوری مطالعه کرده و بر آن تمرکز کردم را بخوانیم و ببینیم که در این کتاب اصلا کلمه انقلاب را نمی‌بینیم و بحثی از انقلاب اسلامی در آن مطرح نیست. باید با ذره‌بین مسائلی را که مربوط به انقلاب است در آن پیدا کنیم.

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس گفت: اینگونه سخنان به صورت نظریه تئوریزه‌شده در روزنامه‌های جاری نیز دیده می‌شوند که بعضا در لفافه هستند اما کم‌کم با صراحت بیان می‌شوند.

حدادعادل ادامه داد: بنده این دغدغه‌ها را در سخنان رهبری هم به نوعی دیده‌ام. در خردادماه سال گذشته که خدمت ایشان رسیدیم، مبنای سخنان ایشان به نمایندگان این بود که این فکر برای شما ایجاد نشود که انقلاب تمام شده و اتفاقی بوده است که گذشته است و باید شورها و آرمان‌ها را کنار گذاشت، بنابراین ایشان نیز به این مساله تاکید دارند.

وی ادامه داد: در کنار این نگرش، نگرش دیگری است که معتقد است انقلاب یک فرایند مستمر و دائمی است و فلسفه وجودی انقلاب فلسفه دائمی است.

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس ادامه داد: این فلسفه در شعارهای استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی نیز دیده می‌شود همانطور که در سال 57 و 58 استقلال کشور را پذیرفتیم، امروز نیز نیازمند دفاع از استقلال در همه جبهه‌ها و به صورت مداوم هستیم.

حدادعادل گفت: در همین راستا یک روز اصرار بر سر حقوق حقه ملت ایران در حقوق دیگری داریم و امروز به دنبال حقوق حقه ملت ایران در استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای و داشتن سانترفیوژ هستیم مساله‌ای که رهبر انقلاب نیز بر آن تاکید و اصرار دارند، این است که دشمن اگر احساس کرد که خدای نکرده در بین ما کسانی هستند که حاضرند حرف زور دشمن را بپذیرند و در برابر آن کوتاه بیایند، آنها نیز پس از عقب‌کشیدن ما جلوتر می‌آیند و این با شعار استقلال ما منافات دارد و دیگر اینکه این زورگویی آنها حد یقف ندارد.

وی ادامه داد: رهبری معتقدند اینگونه نیست که اگر ما در یک مرحله کوتاه بیاییم دیگر کار تمام شده است بلکه آنها از ما انتظار دارند که باز عقب‌نشینی کنیم و قانع نخواهند شد و اینقدر ما را به عقب می‌کشانند تا راضی شوند به همین دلیل اگر امروز آنها  ما را تهدید می‌کنند و ما در برابر آنها کوتاه بیاییم فردا می‌خواهند پسوند اسلامی را از کنار نام جمهوری اسلامی برداریم و اگر این کار را نکنیم پرونده را به شورای امنیت بفرستند. بنابراین اگر قرار است آن روز بایستیم چه بهتر که همین امروز بایستیم تا کار به آنجا نکشد.

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه انقلاب اصولی دارد که ما آن را از امام آموخته‌ایم و رهبری نیز در این مسیر و  اصول حرکت می‌کنند، گفت: رهبری راه را باز می‌کنند و بر همان مبنا و مسیری حرکت می‌کنند که امام نشان داده است.

حدادعادل ادامه داد: اینکه امام هرگز کوه‌نشینان را به کاخ‌نشینان ترجیح نداد یک اصل اسلامی است که در کلام امیرالمومنین نیز آمده است، بنابراین ما نباید این اصول را رها کنیم.

وی تاکید کرد: آن اسلامی که امام به ما معرفی کردند و توده مردم را جذب کرده‌اند آن اسلامی نبود که نتیجه آن بزرگی و عظمت دادن  به چیزهایی است که مدنظر اسلام نبود، مثل اینکه ما خود را با کشورهای حاشیه خلیج فارس مقایسه کنیم و بگوییم آنها برج‌های 100 طبقه دارند اما ما چنین برج‌هایی را نداریم پس عقبیم.  امام به ما آموخت که عظمت را در اینگونه چیزها نبینیم. رهبری هم این ارزش‌هایی را که در سخنان امام وجود دارد مدون کرده و بر این اساس حرکت می‌کنند.

رئیس فراکسیون اصولگرایان ادامه داد: رهبر انقلاب چند سال پیش 9 شاخص برای اصولگرایی بیان کرده‌اند بنابراین اصولگرایی را تعریف کرد، ما باید این نکاتی را که رهبری به عنوان شاخص‌های اصولگرایی مطرح کردند بخوانیم و آن را پیش چشم داشته باشیم، البته شاید براساس شرایط  کشور برخی به آنها اضافه شده باشند. به عنوان مثال اقتصاد مقاومتی از آن مواردی است که به این فهرست اضافه شد.

وی خاطرنشان کرد: ایمان، اخلاق، تلاش برای برپایی حکومت اسلامی که نقطه مقابل جمهوری اسلامی با دیدگاه سکولاریستی است و باعث رویارویی اسلام واقعی با اسلام آمریکایی می‌شود، از همین مسائل بود.

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس گفت: در شاخص‌های اصولگرایی تکیه نکردن بر بیگانگان، حق‌طلبی، اعتقاد به خدا، اعتماد به نیروی مردم و ملت و تلاش برای توسعه علم و فناوری و جهاد علمی مدنظر است، این مسائل برخی از نکاتی هستند که رهبری نیز آنها را اشاره کردند و جزء نشانه‌‌ها و سرمایه‌های اصولگرایی دیده می‌شوند.

وی در همین زمینه افزود: حالا اگر در عالم تبلیغات کسی اسم این انتقادات را افراطی‌گرایی بگذارد، خودش می‌داند ما نباید از میدان خارج شویم بلکه تکلیف ما روشن است. اینها اصول ما است که به هیچ وجه آن را افراط نمی‌دانیم.

حدادعادل افزود: افراط در حقیقت که افراطی نیست، افراط و تفریط مربوط به نحوه عمل است، ممکن است برای رسیدن به یک آرمانی جایی تند برویم و جایی کندتر حرکت کنیم. اعتدال، افراط و تفریط در تاکتیک است. در مقام راهبرد وقتی شما به مبنا رسیدید، نمی‌توانید بگویید برای اعتدال یک مقدار از این مبنا کوتاه می‌آییم و کم می‌گذاریم.

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس خاطرنشان کرد: مردم صداقت و بی‌صداقتی را در ورای نقاب تبلیغات تشخیص می‌دهند. مردم یک هوش غریضی دارند که برای مدت 6 ماه، یک سال، دوسال پس از تبلیغات آن را متوجه می‌شود.

وی گفت: 9 دی را ملاحظه کنید، 9 دی جلوه‌ای از داوری و قضاوت مردم و برهانی بود بر فهم درست مردم در بصیرت. چقدر حرف‌های قشنگ در فاصله خرداد تا 9 دی زده شد اما مردم در 9 دی با حضور در میدان نشان دادند که نظر و دیدگاه‌شان چیست.

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس ادامه داد: در فاصله سال 76 تا 84 چقدر حرف‌های زیبا به زبان آمد و چقدر رفتارهای زشت در این کشور دیده شد. به این شکل که مردم در انتخابات 84 واکنشی به این فضا نشان دادند. امروز هم اگر کسانی که مشروعات، قدرت و تریبون دارند همان رفتارهای آن سال‌ها را تکرار کنند، خواهند دید که مردم با تجربه دو دوره گذشته چقدر خوب تشخصیص خواهند داد.

وی افزود: همان رفتارهای زشت، غلط و جنجال‌آمیزی که در مطبوعات در آن سال‌ها مورد توجه قرار گرفت، با همان تیترها، فضاسازی‌ها و جنجال‌سازی‌ها دیده می‌شوند و قطعا مردم با تجربه خود عکس‌العمل نشان خواهند داد.

حدادعاد ادامه داد: اصولگرایان امروز با درک عمیق و دقیق شرایط، وحدت داشته باشند، امروز شرایط کشور ما با گذشته فرق کرده، عواملی که ما روی میز داشتیم و براساس آن تصمیم می‌گرفتیم امروز با گذشته متفاوت است و باید تصمیم متناسب با شرایط امروز بگیریم.

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس گفت: مبنای کار ما در انتخابات مجلس آینده باید پیروزی اصولگرایی باشد نه پیروزی آن تشکلی که بنده یا فلان نفر عضو آن هستیم. اگر وارد حلقه و دسته و سایر این چیزها شویم و از اینکه به دنبال این باشیم که بگوییم کسانی که در انتخابات جزء نمایندگان قرار گرفتند از اعضای تشکل ما بودند و از تشکل ما بیشترین افراد به مجلس رفتند قطعا نتیجه نخواهیم گرفت اما اگر در انتخابات قید اتصال و عضویت و وابستگی با تشکل خود را اصل قرار ندهیم در آن صورت لطف خدا نیز شامل حال ما می‌شود. البته ما با ایمان خود نشان داده‌ایم که در این مسیر موفق خواهیم بود.

*آیت‌الله علم‌الهدی: دسته‌بندی معتدل و غیرمعتدل برای اختلاف میان اصولگرایان مطرح می‌شود

به گزارش خبرگزاری تسنیم، آیت‌الله احمد علم‌الهدی امام‌جمعه مشهد و عضو مجلس خبرگان رهبری در حاشیه این همایش در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چگونه می‌توان به وحدت دست یافت، گفت: ما اگر بر اصولی که ادعا می‌کنیم، باشیم، همگرایی تضمین‌شده است و خواه ناخواه یکی می‌شویم.

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره انتقادات رهبر انقلاب در مقابل کسانی که دستاوردهای علمی کشور را نمی‌بینند و از آن به نابخردانه تعبیر کردند، گفت: این تعبیر نابخردانه که رهبری فرمودند، خودش تفسیر دارد و بر این منطق است که این افراد کسانی هستند که به جای دیگری دل بسته‌اند و فکر و اندیشه‌شان هم بسته است. دل به غرب بسته‌اند و خرد تشخیص توانمندی داخل را ندارند، بنابراین آقا از آنها تعبیر به نابخردانه کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری درباره انتخابات خبرگان و جریانی که در این زمینه به دنبال تصاحب مجلس خبرگان است، افزود: جریان خبرگان 100 درصد دینی است که وابسته به مبانی اعتقادی مردم است. این جریان در عرصه‌های سیاسی قابل تنظیم نیست و افراد اگر بخواهند در یکسری فعالیت‌های سیاسی جریان دینی مردم را وابسته بگیرند، در واقع دین مردم را به بازی می‌گیرند.

آیت‌الله علم‌الهدی همچنین در پاسخ به سوالی درباره جریان نفوذی که در دولت به دنبال به حاشیه کشاندن دولت است، گفت: این دولت مطمع نظر عده‌ای قرار گرفته است که جریان قدرت  و دولت را ابزار کردند برای تجدید سیاسی خودشان و به همین دلیل پا روی گرده دولت گذاشته‌اند تا تجدید حیات سیاسی کنند.

وی گفت: این افراد در فتنه 88 مرگ سیاسی پیدا کردند و دنبال تجدید حیات سیاسی‌شان هستند. خود دولتمردان و رئیس دولت باید فکر کنند و گرده خود را زیر قدم‌های این جریان نگذارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری همچنین در پاسخ به سوالی درباره مطرح شدن بحث همه‌پرسی از سوی رئیس‌جمهور گفت: متاسفانه این همه‌پرسی را هم یک بار بنی‌صدر گفت. رئیس‌جمهور از حرف‌هایی که مردم ما از آن خاطره سوء مغرضانه دارند و از به کار بردن این تعابیر خودداری کند. این همه‌پرسی هم که یک همه‌پرسی تقنینی است که فرمودند در دست مجلس است و با اراده مجلس و رای اکثریت مجلس که دوسوم نمایندگان مجلس است، قابل تحقق است؛ چیزی نیست که بشود در مقابل نهادهای قانونی نظام علم کرد.

آیت‌الله علم‌الهدی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در خصوص فعال شدن حزب منحله مشارکت در قالب جدید گفت: اینها در خط تجدید سیاسی هستند، این افراد دچار مرگ سیاسی شدند و می‌خواهند خود را در پوسته دیگری جای دهند که حیات سیاسی خود را تجدید کنند. مردمسالاری نظام و آزادی نظام نیز اقتضا می‌کند که با این قضایا برخورد اجرایی نشود اما آنهایی که تصمیم‌گیرنده هستند، در فیلترهای مدیریت و نظارت نظام قرار دارند، باید توجه کنند که اگر روزی گرگ لباس میش را پوشید، آن را عوضی نگیرند.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار تسنیم درباره اینکه برخی از صلاح‌طلبان اعلام می‌کنند که برای همگرایی باید با اصولگرایان معتدل نزدیک شد، گفت: خود این دسته‌بندی اصولگرایان به عنوان معتدل و غیرمعتدل خط‌کشی است که از سوی اصلاح‌طلبان برای ایجاد اختلاف در بین اصولگرایان مطرح می‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به سوال دیگری درباره جبهه پایداری، گفت: جبهه پایداری یک تشکل اصولگراست. وقتی قرار شد همه با هم یکی باشند، هم ما نباید آنها را خط‌کشی کنیم و هم آنها نیز نباید خط کشی کنند تا ما را از هم جدا کنند.

آیت‌الله علم‌الهدی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص رابطه اصولگرایان با جریان آقای احمدی‌نژاد گفت: آقای احمدی‌نژاد یک نفری بود؛ عوضی (اشتباهی) رفت، مُرد و تمام شد و دیگر حرفش را نزنید. احمدی‌نژاد یک جریان نیست، بلکه یک نفر بود، در مقابل ولایت ایستاد و سقوط کرد.

وی همچنین در خصوص محاکمه مهدی هاشمی و اینکه آیا سنگ محک قوه قضائیه محاکمه این فرد است، گفت: هر تبعیضی در دستگاه قضایی خلاف عدل است، عدل دستگاه قضایی اقتضا می‌کند که هیچ تبعیضی نباید وجود داشته باشد ولو در راس کشور باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به سوالی درباره برنامه جبهه پایداری که آیت‌الله مصباح یزدی را رهبر معنوی خود می‌داند برای وحدت با گروه‌های دیگر اصولگرا،گفت: شخصیت آیت‌الله علامه مصباح یک شخصیت فرزانه، مخلص، ایثارگر است و کسی است که به تعبیر مقام معظم رهبری خلأ شهید مطهری و علامه طباطبایی را پر می‌کند.

وی با بیان اینکه آیت‌الله مصباح عنصری است که جایگاه او در نظام و انقلاب اسلامی بالاست، تصریح کرد: آیت‌الله مصباح، مصالح جامعه را که اصل وحدت است، حفظ می‌کند اما اینکه جریان‌‌های سیاسی چقدر تابع ایشان باشند، آن خود حرف دیگری است، اینکه جریان‌های سیاسی در مقابل یک شخصیتی مانند آیت‌الله مصباح چقدر تبعیت کنند، این یک عرصه امتحانی است که پیش می‌آید و امیدواریم در این عرصه پیروز شود.

*باهنر: فرافکنی‌هایی که بعضا در صحبت‌ها پیدا می‌شود، در شأن مسئولان نیست

محمدرضا باهنر نایب‌ رئیس مجلس شورای اسلامی نیز که در این همایش حضور داشت، در حاشیه آن و در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه رهبر انقلاب در سخنرانی اخیرشان تذکراتی را به دولت داده‌اند، ارزیابی شما از این مسئله چیست؟ گفت: همه ما نیازمند تذکرات و راهنمایی‌های حضرت آقا هستیم.

وی گفت: امروز کشور ما به وحدت و همدلی نیاز دارد و به کمک یکدیگر، برای عبور از مشکلات نیازمندیم.

نایب‌رئیس مجلس تصریح کرد: یک مقداری از فرافکنی‌ها که بعضا در صحبت‌ها پیدا می‌شود، در شأن مسئولان جمهوری اسلامی نیست و باید دست به دست هم بدهیم زیرا وظیفه خطیری است، کمک خداوند هم در همه جا دیده می‌شود مشروط به اینکه ما این شأن را داشته باشیم و به این وظیفه خوب عمل کنیم.

باهنر ادامه داد: گهگاهی بحث‌هایی صورت می‌گیرد که می‌تواند حاشیه‌ساز باشد و می‌تواند ما را مقداری از اصول فاصله دهد و حتی می‌تواند بهانه به دست کسانی که دنبال اختلاف‌افکنی هستند، بدهد لذا باید دقت کنیم و این‌طور مطالب را کمتر در صحبت‌های‌مان بیاوریم.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره منظور از برگزاری رفراندم از سوی رئیس‌جمهور نیز گفت: از خودشان سوال کنید.

نایب‌رئیس مجلس همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا اعضای جبهه پایداری در این همایش نبودند و آیا با جبهه پایداری کنار خواهید آمد، گفت: بله غیرممکن نیست، داریم صحبت می‌کنیم.

*حدادعادل: برگزاری جلسات همگرایی اصولگرایان برای دعوت به وحدت است نه فهرست‌دهی

غلامعلی حدادعادل رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی نیز در حاشیه پنجمین همایش سراسری وحدت اصولگرایان با حضور در جنع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره تذکرات اخیر رهبر انقلاب به مسئولان کشور و پرهیز از حاشیه‌سازی، گفت: منظور ایشان این است که حرف‌هایی زده نشود که مناقشه ایجاد شود، مراد رهبری در رابطه با حاشیه‌سازی‌ها نیز همین بود.

وی در پاسخ به این سؤال که دولت اسیر جریان نفوذی نشود یعنی چه، گفت: یعنی کسانی هستند که می‌خواهند با ایجاد حاشیه‌ مزاحم، متن را تحت‌الشعاع قرار دهند.

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس در پاسخ به این سوال که آیا نوع واکنش به مسائل بین‌المللی هم می‌تواند باعث حاشیه‌سازی شود، اظهار داشت: بله، چون این تحلیل‌ها و واکنش‌ها مبتنی بر مبنای فکری، وقتی متفاوت باشد، تحلیل‌ها و واکنش‌ها متفاوت خواهد بود.

حدادعادل در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا برگزاری جلسات همگرایی اصولگرایان برای انتخابات زود نیست و فضا را انتخاباتی نمی‌کند؟ گفت: ما روی اصول تاکید و فعلا دعوت به وحدت می‌کنیم؛ در حال حاضر نمی‌خواهیم فهرست بدهیم، اینها مقدمات است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا احمدی‌نژاد وارد فضای انتخابات نیز می‌شود، گفت: نمی‌دانم.

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس در پاسخ به این سوال که شایعه‌هایی در مورد اینکه جلیلی می‌خواهد در مقابل لاریجانی در قم وارد شود، آن را قبول دارید یا خیر، تصریح کرد: همانطور که گفتم نگرانم با این شایعه‌سازی‌ها و حاشیه‌سازی‌ها، کشور را به فضای سال 76 تا 84 ببرند که باعث دل‌نگرانی مردم از جریان موجود شود.

حدادعادل در پاسخ به اینکه شما در سخنان خود گفته‌اید که هدف ما باید پیروزی اصولگرایی باشد نه تشکل خاصی، آیا منظور شما جبهه پایداری و جریان خاصی است، گفت: خطابم به همه تشکل‌ها و احزاب است و تشکل خاصی مورد نظرم نیست.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مسائلی که مطرح کردید شامل حال احمدی‌نژاد هم می‌شود، گفت: اول ببینید که آقای احمدی‌نژاد خودش را اصولگرا می‌داند یا نه، آیا تا به حال شنیده‌اید ایشان اعلام کند که من اصولگرا هستم یا نه. اعضای کابینه‌شان هم به عنوان شخص خودشان، در این جلسات شرکت می‌کنند.

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس در پاسخ به این سوال که جریان اصولگرایی از احمدی‌نژاد تاکنون حمایت کرده است، نیز گفت: بله حمایت کردند اما مخالفت هم کرده‌اند. وقتی دیدند رفتارش متفاوت شد، انتقاد و مخالفت کردند. از همه منتقدتر من بودم که اگر موافق بودم آن مخالفت‌ها در قضیه ریاست مجلس با من نمی‌شد.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 496
  • کل نظرات : 43
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 5
  • آی پی امروز : 57
  • آی پی دیروز : 69
  • بازدید امروز : 110
  • باردید دیروز : 227
  • گوگل امروز : 3
  • گوگل دیروز : 12
  • بازدید هفته : 496
  • بازدید ماه : 2,176
  • بازدید سال : 41,568
  • بازدید کلی : 772,308
  • کدهای اختصاصی

    اسلایدشو